Zijn Wij Dat 002 (Medium)Ik ben blij. Wij hebben een schermutseling met onze verhuurder gewonnen, voor het een echte strijd werd.

Wat was er aan de hand. Wij wonen in een niet bepaald goedkoop huurhuis waarvan de centrale verwarming (Cv) afgekeurd is. Wij blij. Eindelijk van dat kreng af. Ruim 15 jaar oud vertoond het apparaat allerhande gebreken. Wij verheugden ons op een geweldige nieuwe Cv met HR-ketel. Misschien zelfs wel een zonneboiler! Maar niets van dat al. Wij konden van onze verhuurder Vesteda inderdaad een HR-ketel krijgen, maar wel tegen een huurverhoging van 10 euro per maand. Weigerden wij de huurverhoging, dan zou er een VR-ketel geplaatst worden. Een zonneboiler was onbespreekbaar. Een VR ketel verbruikt meer energie en is eigenlijk verouderd. HR-ketels zijn tegenwoordig de standaard. Een zonneboiler is een stuk duurder, maar wel geweldig voor het milieu.

De huren in ons (geliberaliseerde) complex zijn niet bepaald laag te noemen. Voor dezelfde woning varieert de huur van 1000 tot 1300 euro. En dat voor woningen die even oud zijn en dezelfde indeling hebben. Wij zijn het melkkoetje van Vesteda. Die huurverhoging schoot dan ook behoorlijk in ons verkeerde keelgat. Het onderhoud is ook al niet geweldig en dan wordt er ook nog een huurverhoging gevraagd voor een standaard HR-ketel terwijl er geen prijsverschil is tussen een moderne VR en HR-ketel! Daar komt bij dat de aangeboden VR-ketel ook nog eens als slechtste uit een test van de Consumentenbond kwam.

Wij en een aantal andere buren besloten het niet te pikken. Wij schreven ieder voor zich, diverse brieven aan Vesteda, waar wij allemaal dezelfde nietszeggende brief op als antwoord kregen. De strekking van al deze brieven was: volgens de huurcommissie is een HR-ketel verbetering van het woongenot die doorberekend mag worden in de huurprijs. Dat dit niet helemaal klopt, bleek toen een van de buren een beleidsnotitie van de Huurcommissie op de kop tikte, waarin stond dat alleen het prijsverschil tussen een VR- en HR- ketel doorberekend mocht worden. Een snelle inventarisatie op Internet en het raadplegen van een buurvrouw met een installateursopleiding wees uit dat er geen noemenswaardig prijsverschil is. Het verschil was welgeteld 15 euro! Voor die 15 euro wilde Vesteda van ons 10 euro per maand vragen want, zo zeiden zij, we zouden wel 70 euro besparen aan stookkosten!

Voor mij werd het een principekwestie. Ik betaal voor een woning inclusief CV. HR is de standaard en ik was niet van plan om meer te gaan betalen voor een ketel die door vrijwel alle woningcorporaties van Amsterdam zonder huurverhoging geplaatst wordt. Gelukkig was het merendeel van de buren dezelfde mening toegedaan, en voor wij het wisten was er een heuse emailkettingbrief, werd er een bewonersvergadering bij een van de buren thuis georganiseerd en schreven wij gezamenlijk een brief op poten aan de directie van Vesteda, vergezeld van onze handtekeningen en een verzoek voor een gesprek.

Dat gesprek is in goede sfeer gevoerd en het resultaat is dat wij een HR-ketel krijgen zonder huurverhoging.  Hierboven de brief van Vesteda met het resultaat. Eendracht maakt macht!

3 Reacties naar “Eendracht maakt macht!”

  • Mado:

    @van Duin: Informeer eens of je buren hetzelfde probleem hebben, wie weet lukt het jullie dan ook om Vesteda te dwingen wat aan de situatie te doen.

  • van Duin:

    Zozo dat is niet mis, ben zelf nu ook in een strijd verwikkeld, de oude CV
    blijft maar A1 kode geven heeft met een Gas probleem te maken.

    er zijn heel veel monteurs ondertussen langs geweest en tot op heden kon niemand het verhelpen, melding blijft terugkomen met gevolg CV valt uit.

    Nu is de fabrikant langs geweest, zijn conclussie liegt er niet om 1 en ander fout, lekte gas, montage verkeerd…etccccc

    Word ik gebeld door Vesteda haar onderhouds team krijg ik te horen dat er geen problemen zijn onderhoud was perfect gedaan, Grrr

    Ik met de fabrikant bellen, deze is stomverbaasd en geeft aan dat er wel degelijk iets niet goed was en dat dat ook zo doorwas gegeven.

    Geprobeerd de opzichter te bellen, deze krijg ik dus niet aan de lijn
    hij wacht het rapport van Vesteda onderhouds team af……ik geef al aan dat die niet kan kloppen en ik nu niet echt meer lekker in mijn huis zit laat staan kan slapen….ben dus echt P.O. en dat is nog zwakjes uitgedrukt

    men gaat ervanuit dat een CV 15 jaar mee gaat, die van mij is 10 jaar oud
    Vesteda zal dus elke dag een monteur sturen om de laatste 5 jaar vol te maken alvorens te besluiten om hem te vervangen….

    allemaal heel leuk, maar wie betaald mijn vakantie dagen elke keer als een monteur moet komen kost het mij een halve vakantie dag.

  • Gefeliciteerd! Toch maar weer een voorbeeld dat het ook anders kan.

Mijn Foto's

Huiswijn